zondag 5 februari 2017

[P] Mok, niet alleen voor paarden met volle sokken...

Hoi hoi (trouwe) volger!
Fantastisch dat je deze blog weer leest.

Op het moment dat ik dit schrijf, is het nat en blubberig buiten...
Voor wie geen binnenbak heeft, is het meer "plassenstampen" in de buitenbak.
Onze bak kan veel hebben, maar soms komt er teveel water naar beneden.
Dus ja, vandaag was mijn training meer een "waterdans", de spetters zand vlogen om m'n oren.

Er is veel regen gevallen gisternacht, wat er voor zorgt dat veel paarden 'spontaan' last krijgen van jeuk in hun sokken. Tenminste, als ze overdag lekker buiten staan in een paddock, rijbak of land.
Het natte zand blijft lekker zitten in de lange haren (ik noem ze sokken), die werken als goede "waterafvoer" van het water wat van bovenaf komt.
Helaas beschermen de sokken niet goed genoeg, voor water en blubber die van onderaf komt.

Ik heb het natuurlijk over mok!
Mok is een verzamelnaam van heel veel "huidaandoeningen" die eigenlijk geen naam hebben.
Stampt je paard veel met een van haar benen, tijdens de rust? Of jeukt je lieve dier veel met haar tanden over haar benen? Dan is de kans groot dat er een "mok" probleem vernesteld in de sokken.

Er zijn veel middelen te krijgen tegen mok.
Zelf heb ik fijne ervaring met Vetericyn Wondspray .
Niet alleen handig bij mok, maar ook vele andere wondjes of huidaandoeningen.
Dit flesje staat dus altijd in mijn zadelkast. Ideaal bij bijtplekken, schrammen, muggenbulten en dus bij mok.

Persoonlijk ben ik niet zo fan van het "wekelijks wassen met betadine" advies. Betadine ontsmet maar hoe natter je de benen maakt, hoe heftiger de mok terug kan komen.
Hoe goed je de benen ook afdroogt/afdept of droog maakt. 

Ontsmetten is zeker goed, maar doe het alleen op advies van de dierenarts, vaker dan 1x in de twee weken.

Het paard van mijn moeder, Stanley, heeft momenteel weer veel last van mok aan zijn benen.
We "dokteren" al enkele jaren en verdiepen ons enorm in dit probleem.
Maandelijks scheren wij zijn sokken weg en als we een plekje zien, smeren wij zijn benen in.
Maar mijn moeder had weer een prachtig product ontdekt:

NAF Mud Gard! 


Stanley zijn eerste indruk laat hij al mooi zien: Een product om te zoenen!
Dat belooft veel goeds!

Een korte omschrijving van dit product:

NAF Love The Skin Mud Gard Barrier Cream is een water- en vuilafstotende crème voor de benen van uw paard of pony. Het hoge gehalte MSM draagt bij aan een gezonde huid en actieve haargroei.

De Naf Mud Gard is een zachte, heerlijk ruikende crème die je makkelijk smeert op de gevoelige paardenbenen. Je kan het prima aanbrengen zonder handschoenen, het voelt namelijk heerlijk zacht op je eigen handen. 
(zorg er wel voor, dat je de benen zo schoon mogelijk geborsteld hebt, om de werking te versterken.)
Ik ga deze pot "wonder crème" de komende dagen/weken goed testen en schrijf al mijn bevindingen op om dit met jullie weer te delen.
Mok is een vervelende en pijnlijke 'aandoening' bij het paard. Daarom is het fijn om het paard zo goed mogelijk te helpen en ondersteunen.

Wat is jouw "wondermiddel" bij Mok? 

Groetjes Devica


Geen opmerkingen:

Een reactie posten