woensdag 22 februari 2017

[P] Comfort en goed contact tussen paard en ruiter!

Hoi hoi!

Heb jij ook weleens nagedacht over "boomloos" of "zadelloos" rijden?
Maar durf je de stap niet te maken?
In deze blog laat ik je kennis maken met een barebackpad.


Athos is een haflinger en daarom ook moeilijk op zijn gewicht te houden.
Zeker in de zomermaanden is dit een mega uitdaging.
Als hij een week vrij heeft, past de singel alleen als ik hem twee gaatjes lager vastzet.
Dus ja... Hoe goed past je zadel nog, als je paard zo snel groeit?

Een lastig probleem dus, want hoe kan je je paard trainen als je zadel niet goed ligt?

Daarom heb ik de FRA Barebackpad type Dardo.
Op deze manier kan ik toch lekker blijven rijden.

Barebackpad Dardo heeft geen bevestigingspunten voor stijgbeugelriemen.
Het is echt de bedoeling dat je meer op je zit gaat rijden en hieruit verder kan trainen.
De eerste keer zal het je wat tegenvallen, omdat je echt moet leren voelen hoe je paard werkelijk onder je beweegt, zonder dat je steun hebt van je zadel. Je hebt geen kniewrongen of een diepe zit waar je op terug kunt vallen.
Je gaat echt "back to basic", voelen hoe je paard beweegt en je ruiterkwaliteiten hier op aanpassen. 
(een foto van twee jaar geleden ;) )

Het voordeel van het rijden zonder zadel is niet alleen dat je je zit verbeterd, maar ook dat je een beter contact hebt met je paard. Je voelt veel eerder wanneer je paard spanning opbouwt vanuit zijn rug. En als je dat eerder voelt, kan je het paard ook eerder weer gerust stellen.
Wat ook prettig is om te weten: de barebackpad past op heel veel paarden, waardoor je niet voor ieder paard een eigen hoeft aan te schaffen.

Wat staat er o.a. in de beschrijving van deze mooie barebackpad?

(klik op de tekst voor meer informatie)

Wauw, dat had ik niet beter kunnen verwoorden!
De barebackpad is niet alleen goed voor de ruiter, maar ook voor het paard.
Het is een aangename manier van afwisselen in je trainingen. Je zult merken, wanneer je vaker zonder zadel rijdt, je een stillere zit ontwikkeld en meer voelt dan je nu kan bedenken.

Oh ja... Nu ik dit allemaal schrijf, bedenk ik mij dat ik al maanden niet meer zonder zadel heb gereden. Een goede reden om de barebackpad deze week weer eens te gebruiken! 

Bedankt voor het lezen!!
Groetjes Devica

Geen opmerkingen:

Een reactie posten