zondag 4 december 2016

[P] Welke neusriem gebruik ik?

Hoi hallo!! 

Leuk dat je weer een kijkje neemt in mijn zadelkast!

Geregeld vragen mensen mij, waarom ik Athos op een lage neusriem rij.
"Omdat hij daar fijner op loopt." Zijn mijn eerste gedachten.
Maar ja, waarom loopt Athos fijner op een lage neusriem?


Op de linker foto zie je het hoofdstel waar ik Athos nu mee rijd.
Deze heeft een "lage neusriem" ook wel een hanoveraanse of africhtings neusriem genoemd.
Op de rechter foto zie je mijn andere hoofdstel, met een gecombineerde neusriem.

Eigenlijk zie je duidelijk een verschil in de uitvoering van de neusriem.
De lage neusriem heeft alleen onder het bit langs, een gespsluiting.
De gecombineerde neusriem heeft twee gesp sluitingen, een onder het bit en een daarboven.

De ligging van de neusriem vind ik erg belangrijk, want het hoofd (en de neus) van het paard zit vol gevoelige zenuwen die we niet onbewust willen afknellen.

Ik probeer het jullie te laten zien:
Het roze stippellijntje is de gecombineerde neusriem.
Het gele stippellijntje is de lage neusriem.
Het oranje stippellijntje, is de vorm van de neus.

Wanneer een paard ontspant en nageeft, zakt zijn onderkaak lichtjes naar beneden en voren toe.
Zoals je ziet, komt de kaak dan snel in contact met de bovenste neusriem van de gecombineerde neusriem, Het paard kan zijn onderkaak niet meer laten zakken en hangt als het ware in de neusriem.
Athos vind dit geen fijn gevoel, wat hij uit op veel spanning op het bit houden.
Daarom ben ik eens gaan experimenteren met een lage neusriem.
En dat is ons zeer goed bevallen!

Wanneer je met een lage neusriem rijdt, zoals ik met Athos doe, geef je het paard meer ruimte om zijn kaak te laten zakken. Er zit geen neusriem in de weg, om de ontspanning te blokkeren. 
(Athos laat ook zien bij zijn sidepull hoofdstel of als ik hem rijd met de cordeo, dat hij graag zijn onderkaak laat ontspannen en met zijn onderlip een "centenbakje" maakt.  Op deze foto zie je ook een beetje, dat hij zijn onderlip meer naar voren heeft. Hij heeft graag de ruimte om dit te kunnen doen)

Als je experts vraagt waarom men met een lage neusriem rijdt, antwoorden zij vaak dat het een africhtingsneusriem is die er voor zorgt dat het bit stiller in de mond ligt.
Maar volgens mij ligt het bit stiller in de mond, omdat het paard meer kan ontspannen.
De communicatie verloopt prettiger tussen ruiter en paard.
En Voila, de africhting van je paard gaat een stuk beter!


Mijn neusriem zit trouwens nooit strak... altijd op zijn grootst, nu ik er over nadenk.
We leren altijd om 2 vingers onder de neusriem te kunnen plaatsen.
Op elkaar of naast elkaar, dat is het discussie-punt denk ik haha.
Ik luister naar mijn paard, wat hij het fijnste vindt.
Want dat is tenslotte de beste leermeester toch? 

Met deze blog wil ik niet zeggen dat de gecombineerde (of een ander type) neusriem slecht is.
Ik leg alleen uit wat ik ervaar en waarom de lage neusriem bij ons het beste werkt.

Met welke neusriem wordt jouw paard gereden?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten