woensdag 14 december 2016

[R&P] Waar staat mijn paard?

Hoi hoi!

Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar mijn paardenleven en dat vind ik een goed iets.
Door vragen te stellen, kan je veel informatie winnen.
Soms is het informatie, waar je niks mee doet. 
En soms is het informatie, waardoor je leven kan veranderen.

Ik ga het in deze blog hebben over de stalling waar mijn paard al 3 jaar woont en slaapt.
En waarom heb ik voor deze plek gekozen?


Wanneer je een paard aanschaft, moet je al een aantal dingen van jezelf weten.
Wat voor type ruiter ben ik eigenlijk?
Wat voor type paard wil ik kopen?

Maar je moet jezelf ook afvragen:

Ben ik bereid om iedere dag naar stal te gaan?
Vind ik het erg om zelf uit te moeten mesten?
Wil ik mijn paard iedere dag in de bak of buiten kunnen trainen?
Hoe lang wil ik dat het paard buiten komt per dag?
Kan het dier alleen komen te staan?
Rijd ik veel buiten of liever in de bak?

Athos kwam 5 jaar geleden op mijn pad, toen ik op zoek was naar een paard wat bij mij paste.
Eerlijk gezegd had ik een barok-typisch paard in gedachten, maar door mijn moeder kwamen we op de advertentie van Athos, een moderne haflingerruin van pas 4,5 jaar oud.

In de 5 jaar dat ik heb hem, ben ik zielsgelukkig, dat hij in mijn leven is gekomen.
Alles wat ik zocht in een paard, heb ik in hem gevonden.

Maar om hem zo blij & gezond te houden, is een goede paardenstalling erg belangrijk.
Athos staat op de paardenpension Suwaldsterdyk in Tytsjerk, een klein dorpje in Friesland.
Deze stalling komt bijna overeen met mijn droomstalling die ik in gedachten heb.


Maar wat maakt deze stalling zo goed?

* De paarden komen hier iedere dag buiten in hun eigen (of gedeelde) paddock. 
In de winter is het van 7.30 uur tot ongeveer 16.30 uur.
In de zomer is het van 7.15 uur tot 20.00 uur of later.
Wat ook een mogelijkheid is, is om je paard buiten te laten dag en nacht.
Alleen met slecht weer kan je paard op stal worden gezet.
Ze worden buiten en binnen gezet voor je.

* Iedere paddock heeft minstens 1 ruwvoerbak, waardoor de paarden rustig ook buiten gevoerd kunnen worden.

* De paarden krijgen hier 4x per dag ruwvoer en 2x per dag krachtvoer.
Om 6.30 uur is de eerste voerbeurt, om 20.30 uur de laatste.

* Zowel buiten als binnen, heeft ieder paard mogelijkheid om te drinken.
Iedere box en paddock heeft een drinkpotje.

* De boxen zijn ruim. Alleen de ponyboxen zijn kleiner dan 3,25 x 3,5 meter.
Wat ook leuk is: Er zijn boxen met twee luiken! Een die aan de buitenkant zit, zodat je paard lekker naar buiten kan kijken. En een aan de binnenkant, waardoor je paard ook kan zien wat er gebeurd op het stalgangpad.

* Zeer goede buitenbak, die binnenkort 20 x 60 meter zal zijn. 
Hier zijn ze momenteel druk mee bezig. Ik ben zeer benieuwd!
Deze bak is zeer goed gedraineerd en is het gehele jaar goed te rijden.

* Fijne longeerbak, die los staat van de rijbak. Je kunt lekker (serieus) longeren, zonder dat je rekening hoeft te houden dat er iemand om je heen rijd of dat je paard je de hele bak doorsleept.

* Wasplaats, met koud en warm water.
Ook in de winter kan je als je wilt, je paard wassen.
Geen gesleep met emmers, nee je zet je paard in de wasplaats en kunt direct aan de slag.

* Goede kwaliteit van ruwvoer.
(En de paarden worden erg goed gevoerd. Er wordt per paard gekeken wat ie nodig heeft)

* Elke stal heeft zijn eigen lichtje. s' Avonds kan je meer licht maken, om bijvoorbeeld beter te zien tijdens het poetsen.

* Genoeg hindernis-materiaal!! Je kunt gerust een springparcours bouwen in de bak. 

* Zomers is het de mogelijkheid om je paard op de weide te laten zetten.
En ik kan je beloven: er is genoeg gras voor ieder paard.

* Vergeet jij je paard ook op tijd te ontwormen of om de dierenarts te bellen voor een nieuwe enting?
Geen nood! Dit wordt hier allemaal voor je geregeld!

* Gezellige sfeer! Het maakt bij ons op stal niet uit of je een recreatie ruiter bent, of liever dressuur rijdt, springt met je paard, of dat je een menner bent.
Iedereen is anders, en dat wordt ook geaccepteerd.

Kopje koffie is ook zeker mogelijk. Het staat allemaal in de kantine!


Er zijn natuurlijk nog veel meer extra's die ik nog niet vertel.
Daarvoor stuur ik je door naar hun website.

Al met al, ben ik zeer te spreken over deze stalling.
Ik kan heerlijk in de bak rijden, of een mooie buitenrit maken op een rustige zondagochtend.
Mijn paard is happy, hij komt iedere dag buiten en krijgt op tijd zijn eten.
Hij kan ook contact maken met zijn soortgenoten, zowel buiten als op stal.
Zo heeft hij nooit het idee, dat ie helemaal alleen is.

Wat ik ook fijn vind is de optie om je paard apart of samen te zetten in een paddock.
En ruime paardenboxen zie je niet overal, maar deze boxen zijn echt luxe!
En de rijbak, die is toch zo fijn!!! Deze is (bijna) altijd te rijden.

Nou dat was mijn blog over de stalling van mijn paard.
Hij woont hier inmiddels ruim 3 jaar en ik ben zeer tevreden over het bedrijf!
Aankomende zondag plaats ik weer een nieuwe blog online.

Groetjes Devica




Geen opmerkingen:

Een reactie posten