maandag 16 januari 2017

[P] Knopen in manen en staart??

Hoi hoi!!

Ieder paard heeft weleens knopen in zijn staart en/of manen.
Nou eerder liet ik jullie mijn "zadelkastgeheim" lezen, namelijk Cowboy Magic!

Want ik wil natuurlijk ook dat mijn paard manen heeft, als een sprookjespaard.
Prachtige lange manen, een uitgekamde staart, in galop over het land...

Maar ja, hoe borstel ik de (brose) manen en staart?
De verzorging van de manen en staart is een 'secuur' werkje.

Tip:
Door de manen te vlechten, komen er minder klitten en breekt het dus minder snel af!
Vlecht het niet te strak en bindt de elastiekjes niet te strak vast.

Ik borstel de manen 1 of 2x in de week.
Je leest weleens dat het niet goed is om de manen vaker te kammen, maar ja, als je knopen laten zitten, dan breekt het ook af toch?
1x per week (of in de twee weken) smeer ik de manen en staart in met de Detangler van Cowboy Magic. Een goede manier om klitten te voorkomen!


Er zijn heel veel manen (en staart) borstels te koop.
Maar ik ben helemaal verkocht aan deze Oster borstel.
Ze zijn misschien wat aan de prijzige kant ( 12,95 euro meende ik?) maar zijn het echt waard!
En waarom vind ik ze zo fantastisch? 

Deze borstel heeft een fijne hou-vast en is ook iets stroever in de hand.
Het blauwe gedeelte heeft een "anti slip" laagje, waardoor de borstel niet zomaar uit je handen glijd. Ook niet wanneer je eerst Detangler in de manen hebt gesmeerd.

Ook is deze borstel per "borstelpuntje" perfect afgewerkt.
Geen uitstekende uitenden die je terug ziet in de borstelkop. 
Goedkopere borstels hebben dit vaak wel. De uitstekende uitenden kunnen de manen beschadigen, helemaal als er nog klitten in zitten. 

Omdat de borstel een ronde "kop" heeft, borstel je meer dan alleen de bovenkant.

De osterborstel is trouwens ook precies breed genoeg om tussen de oren van het paard te komen!
Of heeft mijn haflinger de perfecte afmeting?



Deze borstel kamt alle manen en staarten uit, met minimaal haarverlies.
Dat is toch super nieuws?

Welke manenborstel gebruik jij?







Geen opmerkingen:

Een reactie posten