maandag 23 januari 2017

[p] F.R.A sidepull Pardoes

Hoi hoi!

Wie van mijn lezers heeft weleens bitloos gereden?
Zou je het leuk vinden om een foto in te sturen, waarbij je paard een bitloos hoofdstel om heeft?
Dan maak ik daar een mooi kunstwerk van en plaats ik die binnenkort in een blog!

Bitloos rijden is namelijk enorm leuk en makkelijker dan veel mensen denken.
Ik heb sindskort de F.R.A. Pardoes sidepull hoofdstel en die bevalt erg goed.
Het is een soepel hoofdstel, die snel vormt om het hoofd van je paard heen.
Dat is al een groot voordeel toch? Een nieuw hoofdstel moet snel goed zitten, om zo lekker te kunnen rijden met je paard.


Athos heb ik eerder ook al bitloos gereden, met hetzelfde systeem: Sidepull.
De sidepull werkt simpel en makkelijk in.
Links is links, rechts is rechts. 
De druk komt op de voorkant van de neus(riem) en daarna achter de oren.
Eigenlijk vrijwel gelijk aan het rijden met een hoofdstel.
Alleen heb je dan niet direct druk OP de neus, maar in de mond van het paard.

Graag geef ik je hierbij al een paar tips mee, over de pasvorm van het bitloze hoofdstel.
Met in het bijzonder: de Sidepull.

De linker foto is van een aantal jaar geleden, toen ik mijn eerste bitloze hoofdstel kocht.
Wat ik direct zie, is dat de neusriem verdwijnt achter de oren van mijn paard.
De keelriem is los en ligt er boven op. Eigenlijk kan je direct zien, dat de neusriem niet goed ligt.
Als kijkt naar de neusriem, hoe die om Athos zijn hoofd zit, valt het ook op dat de gesp en ring niet lekker liggen. De gesp is dicht bij zijn oog, terwijl de ring onder het jukbeen zit.
Daarbij heeft de neusriem ook een "touw achtige" voorkant, wat niet soepel en zacht is.
De neusriem heeft een harde kern en dus een hardere inwerking.
Oeps, dit was toen niet zo'n goede aankoop geweest van mij...

Het rechter hoofdstel is de Pardoes, waar ik zo lyrisch om ben.
Hoewel de frontriem van mij wel iets ruimer mocht, past het hoofdstel veel beter bij het paard.


De neusriem ligt twee vingers onder het jukbeen.
Hoger dan mijn lage neusriem. Ook zit de neusriem iets strakker, om het schuiven te voorkomen.
Ik kan ongeveer twee vingers naast elkaar, onder de neusriem krijgen.
Strakker doe ik hem niet, want dan kan Athos niet lekker ontspannen met zijn kaken.

Er zijn veel bitloze-systemen waarmee je je paard kan rijden.
Denk maar eens aan de Hackamore, Kin gekruist, Kaak gekruist en de Bosal.
Ieder systeem heeft een andere inwerking. De een is heftiger dan de ander.
Natuurlijk ligt het ook aan de hand van de ruiter he, hoe heftig het inwerkt.

Mijn tip is dan ook:
Wees niet te ingewikkeld voor je paard en jezelf, en kies een systeem die simpel en duidelijk is.
Zoals de sidepull!

Groetjes Devica

Geen opmerkingen:

Een reactie posten