maandag 29 oktober 2018

[P] Het juiste hoofdstel


Een goed (passend) hoofdstel, vind ik net zo belangrijk als een goed passend zadel.
Het moet niet alleen mooi zijn, maar ook functioneel en mag zeker het paard niet belemmeren in zijn communicatie en beweging.

Mijn haflinger heeft een moeilijke maat, als het om hoofdstellen gaat. 
In de 7 jaar, dat ik Athos heb, heb ik ook verschillende hoofdstellen, bitten en neusriemen gehad.
Hij heeft niet een heel lang hoofd, maar wel forse kaken.
Omvang maat full, lengte maat cob.
Daarom is mijn huidige hoofdstel "bij elkaar geraapt" en hangt ie niet zo in de winkel.

Een paardenlichaam is altijd in ontwikkeling.
Of het nou zomer of winter is, je paard is nooit een jaar lang gelijk.
Bespiering wordt anders, afhankelijk hoe je traint. 

Athos heeft zomers dikkere kauwspieren dan in de winter. Dit komt omdat hij zomers lekker in het land staat en langer staat te kauwen en te eten dan in een winterperiode.
Dit is een van de redenen dat ik makkelijk mijn hoofdstel aanpas.


Soms rijd ik met sperriem, vaak zonder.
Of ik rijd met een lage neusriem, of helemaal zonder.

Ik probeer en merk vrijwel direct of het op dat moment de juiste keuze is.
Een goed passend hoofdstel geeft je zoveel meer plezier. 

Twijfel je of jouw hoofdstel wel goed genoeg past? 
Dan heb ik een paar tips voor je:
- rijd eens een keer met een losse(re) neusriem.
- check of je bit recht in de mond van je paard hangt. Het kan zijn, dat er bepaalde spieren links of rechts meer ontwikkeld zijn, waardoor je bit niet meer recht in de mond ligt.
- rijd eens met een andere neusriem. Aansnoer, laag of mexicaan, alle neusriemen hebben een andere inwerking.
- trekt je frontriem niet te veel aan het kopstuk?

Ik ben benieuwd of jij iets aan je hoofdstel hebt aangepast!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten